Friday 19 December 2014

Asrama .....itu pilihan Aliya

Salam semua,

apa khabar? semua sihat ye....jumaat penuh berkat....

dgr kata next week mungkin dapat berita siapa yg berjaya masuk asrama pilihan masing2x. saya sebagai makbonda rasa gak debarannyer. selagi tak tahu the big news tu, selagi tu la cuak. 

Anak saya Aliya ni one of the upsr candidates tahun 2014. yes....anak saya la antara yg kenat re-seat for few subjects yg declare bocor tu. Sains, matematik paper 1 and english....waahhhh......Aliya ni anak sulung saya. So, mmg cuba sangat2x jd yg terbaik utk dia. During exam week, saya ni mmg all the time ada kat umah la. Sebab klu boleh nak antar n ambik dia dari sekolah during upsr week tu. So, Aliya tak yah la rushing nak naik van sebab normally klu naik van, kena la kuar umah awal. Aliya sekolah kat Sekolah Kebangsaan Subang Bestari. Ada 499 calon UPSR kat sekolah tu.....banyak sangat kan? respect kat cikgu2x sksb.....bersabar dalm mendidik anak bangsa. nway, tahniah to SKSB berjaya lahirkan 58 students 5As.

Back kepada topic entry ni, aliya pilih utk masuk asrama even tho dia ni basically saya boleh kategori kan tak cekap sgt urusan kemasan diri cuz dia x prnh basuh baju pakai tangan pun, pernah basuh kasut sekolah je, iron baju pun baru belajar bebaru ni je....(tu pun iron sampai leh terjatuh kena tangan Zahra cuz dia x perasan adik was nearby masa dia dok ironing tu), kemas katil n sapu sampah...boleh la......

boleh ke dia survive dok asrama.....well.....she has to!!!...dun have any choice. Living in a hostel is about surviving sebenarnyer.Me n my husband tak pernah nak paksa dia dok asrama. it is her choice. But me n husband mmg ex budak sekolah berasrama penuh (sbp). saya from tkc and husband from sdar. Masing2x dgn pengalaman masing2x. Nway zaman dah berubah. saya tak tahu la life asrama Aliya nnti more or less sama or different dgn zaman kami dulu. Nnti insyaAllah, klu Aliya dapat offer dok asrama, boleh la saya buat comparison n story kat sini lagi kan?

Sad to say, Aliya tak pilih tkc utk sambung legacy mama dia......hahahahahaha.....what to do....as mentioned previously, saya tak buat decision for her ......Aliya yg pilih program Ulul Albab. Well.....Tkc x der program ulul albab lagi,,,,probably in future akan ada .....insyaAllah....Aliya pilih SMAP Bentong and MRSM Gemencheh......dua hari la abah aliya kena ambik cuti sbb zaman now ni, nak masuk asrama pun kena intvw. siap ada sesi ujian bertulis, ujian computer based, ujian fizikal, ujian sikap, ujian kebolehan menghafal, ....pehh!!!! dulu saya,dapat surat tawaran, gi daftar terus jer.....well, semua dah berubah .....

fyi, to parents yg ada anak upsr this year or next year, klu anak kita apply sbp n mrsm, anak kita tetap akan dipanggil temuduga tapi bila sbp dah kuar offer letter kat anak kita, secara automatic mrsm tak akan kuar offer letter utk masuk mrsm dah walaupun anak kita tu berjaya dalam temuduga mrsm tu.....gitu ler kisah nyer.....kalau nak sgt mrsm, takyah mntk sbp. tapi tetap ada risiko. berjaya ke anakkita dapat mrsm?...so....kita tahu apa yg Allah tetapkan utk kita. selagi ada peluang kita cuba je la apa yg mampu. selebih nyer...berdoa utk yg terbaik!!!!

ok....bebila sambung lagi ek....dah almost 530pm ni...

pssttt.....insyaAllah malam ni saya nak gi zumba......first time you!!! kikikiki.....

xox: Norazlina Idris



No comments:

Post a Comment